ANBI: PUBLICEER FINANCIËLE GEGEVENS VÓÓR 1 JULI 2019

Publicatie datum: 25 juni 2019 08:30
Vergeet u niet om vóór 1 juli aanstaande de financiële gegevens over 2018 te publiceren op internet? Sinds 2014 bent u als ANBI verplicht om onder andere uw financiële gegevens online te publiceren. Wilt u uw ANBI-status behouden? Dan moet u ervoor zorgen dat de op internet gepubliceerde informatie actueel is. Daarbij moet u de financiële gegevens jaarlijks binnen zes maanden ná afloop van het boekjaar openbaar maken.

ANBI

Een ANBI is een algemeen nut beogende instelling. De instelling kan alleen een ANBI zijn als zij zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen nut. ANBI’s kunnen gebruikmaken van belastingvoordelen bij erven, schenken en energiebelasting. Zo mogen giften aan ANBI’s in aftrek worden gebracht in de aangifte inkomstenbelasting van degene die die gift doet.

De belastingdienst beoordeelt of sprake is van een ANBI. Wanneer u uw instelling wilt laten aanwijzen als ANBI, dient u dit voor te leggen aan de belastingdienst.

WAT MOET U ALS ANBI IN IEDER GEVAL PUBLICEREN?

Loopt uw boekjaar gelijk aan het kalenderjaar? Dan moet u de volgende financiële gegevens over 2018 dus vóór 1 juli 2019 publiceren:

  • de balans
  • de staat van baten en lasten
  • een toelichting hierop

Het is dus niet noodzakelijk om de volledige jaarrekening te publiceren. Ook een accountantsverklaring is niet vereist. U bepaalt in zekere mate zelf welke gegevens, naast bovenstaand, u nog meer publiceert.

UITZONDERING VERMOGENSFONDSEN EN KERKEN

Voor zuivere vermogensfondsen en kerkgenootschappen geldt een uitzondering. Deze hoeven geen balans te publiceren. Wel moeten zij een (verkorte) staat van baten en lasten met een toelichting publiceren en een overzicht van de voorgenomen bestedingen inclusief een toelichting daarop.

Organisaties met een ANBI-status hebben te maken met diverse verplichtingen en uitdagingen. Naast de publicatieplicht is er steeds strengere regelgeving rondom verslaggeving. Ook hebben ondernemende ANBI’s te maken met de mogelijke belastingplicht voor de vennootschapsbelasting en btw.

Het krijgen en behouden van de ANBI-status is een grote uitdaging. Wilt u weten of u voor de status in aanmerking komt of dat u de status behoudt? Administratiekantoor Hermans helpt u graag bij financiële als bij fiscale vraagstukken om uw risico's te beperken en uw kansen te benutten.